Animatiefilms: effectief communiceren op afstand

Animatie is een effectief en opvallend middel om een boodschap online te verspreiden naar de gewenste doelgroepen. Dat kan in heel veel verschillende stijlen. De vraag naar animatiefilms als communicatiemiddel is in coronatijd flink gestegen. Bij het maken van animaties is namelijk geen fysiek contact nodig. Overleg met de opdrachtgever gebeurt met videobellen, mail en via online voorvertoningen. En voor een animatiefilm hoeft geen cameraploeg langs te komen.

Snel je punt maken

Er is vrijwel geen medium dat zo goed in staat is om complexe materie om te zetten in een kort en aantrekkelijke visueel verhaal als animatie. Hierbij twee voorbeelden die elk in een minuut antwoord geven op een vraag waar je ook heel lang over zou kunnen praten:

Waarom zet Nederland zich internationaal in voor mensenrechten? En: Wat heeft Nederland te vertellen in de EU?

 

In deze twee animaties is te zien dat scènes organisch in elkaar overvloeien. Dat stijlmiddel zetten onze animatoren bewust in. Hierdoor wordt de kijker door de animatie heen getrokken, waardoor vrijwel iedereen tot het einde blijft kijken.

Wil je ook snel je punt maken met een animatie die kijkers boeit? Zo leg je contact met ons!

 

Een video over veteranen zonder veteranen te filmen

Zelfs een video waarin echte mensen centraal staan hoeft niet gefilmd te worden. Deze animatie over veteranen – deel van een serie – maakten wij in coronatijd. Filmen van veteranen was geen optie. We maakten een zeer effectieve en heldere cut-out animatie.

 

Gif trekt meer aandacht dan tekst

Iets wat beweegt trekt aandacht op sociale media. Ook een serieus rapport of verslag is om te zetten in iets dynamisch en visueels. Je bereikt dan eenvoudigweg meer mensen met je boodschap. Dat kan bijvoorbeeld met de eenvoudige en betaalbare animatietechniek van een GIF.

 

Visuele uitleg vooraf over een online proces

Veel organisaties vragen klanten of andere doelgroepen om een online proces te doorlopen. Bijvoorbeeld om in aanmerking te komen voor een coronaregeling. Of om bezwaar te maken tegen een verkeersovertreding. Soms raken mensen halverwege verstrikt in zo’n proces. Het is raadzaam om vooraf een korte visuele inleiding te tonen. Een klant begint dan voorbereid aan de inschrijving en maakt hem ook af.

Wil je voorkomen dat je klanten vastlopen in een online proces? Laat ons je helpen!

 

Evenwichtige verbeelding van gevoelig onderwerp

Animaties lenen zich ook voor het verbeelden van gevoelige onderwerpen. Waarbij je juist geen werkelijk bestaande mensen of zelfs geen foto’s in beeld wilt brengen. Zo’n gevoelig onderwerp is: wat mag de wetenschap (in de toekomst) met embryo’s doen? We maakten hiervoor een stijlvolle en ingetogen animatie:

 

Broekhuizen Communicatie en animaties:

  • Onze animatieteams maken elke animatie in de optimale stijl voor de doelgroep in kwestie.
  • Onze animaties zijn doelgericht: ontworpen om de doelstellingen van onze opdrachtgevers te bereiken.
  • We werken daarbij vanuit een achtergrond van sociale psychologie: we verdiepen ons in de doelgroep en kiezen voor de meest effectieve manier om die te bereiken en beïnvloeden.

Wil je ook effectief communiceren met animatie? Neem contact met ons op!